
از بازی Ghostwire: Tokyo نمیتوان بیتفاوت گذشت. در میان انبوه بازی های منتشر شده ، این بازی ویژگیهای منحصر و جالب توجهی دارد. با هم به بررسی این بازی میپردازیم.
مقدمه
بازی Ghostwire: Tokyo یک عنوان اکشن ماجرایی اول شخص با المان های نقش آفرینی و جهان باز است و همچنین دارای مایه های وحشت است. این بازی توسط Tango Gameworks ساخته و در تاریخ مارس 2022 توسط Bethesda softworks منتشر شده است. کارگردان بازی بازی کنجی کیموراست که در توسعه بازی هایی چون تکن، متال گیر سالید و Ace combat نقش داشته است.
داستان و حال و هوای بازی
توکیو بوی مرگ گرفته. صدها هزار نفر با یک مه اسرارآمیز مرده اند (ناپدید شده اند) و ارواح آنها در سطح شهر پراکنده شده است. شخصی با نقابی ترسناک و عجیب ادعا میکند که ارواح آن ها را به آرامش میرساند. ولی به نظر میرسد که آنها را به بند میکشد.
بازی در حالی شروع میشود که پسری جوان نگران خواهرش است که در بیمارستان بستری است و میخواهد تا دیر نشده به ملاقات او برود. در یک حادثه در حالی که سوار بر موتورسیکلت است تصادف میکند و به ظاهر میمیرد. بخش هایی از بدن او با دود سیاه مرموزی آلوده میشود. در این حین یک روح سرگردان که به نظر میآید به دنبال یک جسم است تا در آن حلول کند. او قهرمان داستان را میبیند. در این لحظه قهرمان داستان بیدار میشود در حالی که به شدت سردرگم است. همین موقع چند عابر که نگران او هستند و به او نزدیک میشوند. ولی از ظاهر عجیب او میترسند و فرا میکنند.
در همین لحظه مه مرموز می آید و در یک لحظه آنها را محو میکند. روح سرگردان با او به صحبت میکند. آنها با هم بگومگو میکنند و روح که حالا بر در بدن او جای گرفته (دو روح در یک بدن!) این شرایط عجیب را برای او توضیح میدهد و او را قانع میکند که آنها باید برای رسیدن به هدف با هم باشند. نگران نباشید همه این توضیحات فقط ابتدای بازی است و چیز زیادی از بازی اسپویل نشده است.
این بازی به شدت دغدغه فرهنگ و فولکلور ژاپن را دارد. بازی پر است از متنهایی که که درباره عناصر کوچک و بزرگ بازی نوشته شده است. با خواندن آنها حقیقتا درباره فرهنگ و فولکلور ژاپن اطلاعات زیادی به دست میآورید.
گیم پلی
بازی Ghostwire: Tokyo تجربه پروپیمان و غنی ای ارائه میدهد. از لحاظ گیمپلی از قابلیتهای های پلتفرمینگ گرفته تا مخفی کاری، تیراندازی، استفاده از جادو و … را شامل میشود و تا حدودی پلیر را برای انتخاب سبک بازی آزاد میگذارد.
بازی از لحاظ پلتفرمینگ جالب توجه است. تقریبا به هر نقطه ای از شهر که بخواهید میتوانید دست پیدا کنید. از پریدن تا گرفتن لبه ها تا پرواز بر فراز شهر برای چند ثانیه مثل یک روح، قابلیت هایی است که به عنوان پلیر دارید.
سیستم ارتقا بازی به گونه ایست که با کسب امتیاز میتوانید قابلین های خود را ارتقا دهید. هر کدام از این ارتقاءها بخشی از گیم پلی را پوشش میدهد و تقویت میکند. برای مثال یکی از آپگریدها سرعت حرکت مخفیانه را افزایش میدهد. در حالی که یکی دیگر سرعت کشیدن تیر کمان را بیشتر میکند که به بخش تیراندازی کمک میکند.
در طول بازی شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. میتوانید ماموریت اصلی را دنبال کنید و شهر و همچنین خواهرتان را نجات دهید. یا این که به ماموریت های جانبی بپرازید و به ارواح سرگردان شهر کمک کنید. علاوه بر این ارواح زیای در بازی پراکنده اند که باید آنها را جمع آوری کنید و در باجه تلفن های خاصی آن ها را آزاد کنید و این طور روح ها را نجات دهید.

گرافیک
گرافیک بازی با توجه به این که سال 2022 منتشر شده شاید در این تاریخ حیرت انگیز به نظر نرسد. اما کاملا هماهنگ و در خدمت گیمپلی و همچنان جذاب است و پرورپیمان بودن گیمپلی باعث میشود کمی قدیمی بودن گرافیک به چشم نیاید. بازی ار لحاظ جلوه های بصری، رنگ های به کار رفته و نورپردازی شایان توجه است. بازی با انجین بازی سازی آنریل 4 ساخته شده و به نظر می آید از حداکثر توانایی آن بهره برده است (در آن تاریخ هنوز انجین آنریل 5 منتشر نشده بود).
نقاط قوت و ویژگی های منحصر به فرد
یک بازی جهان باز باید جهانی خلق کند که پلیر در آن غرق شود و برای کشف و گشت زدن جذاب باشد. به طوری که پلیر تمایل پیدا کند به گوشه و کنار آن سر بزند و این جهان را هرچه بیشتر کندوکاو کند.این بازی در این امر موفق بوده و انگیزه گافی برای گشت و گذار و اکتشاف در نقشه را میدهد. شما یک شهر بزرگ در اختیار دارید که برای رسیدن به هر نقطه از آن، بالاخره راهی پیدا خواهید کرد. شاید نقشه بازی به بزرگی عنوان های جهان باز معروف نباشد، ولی با توجه به جزئیات زیاد نقشه و این که در هر گوشه و کناری از بازی خبری هست، نقشه بزرگ به نظر میرسد.
از ویژگی های دیگر این بازی تلفیق جذاب مدرنیته با مفاهیم سنتی و فولکلور است. شهر توکیو به خودی خود یک شهر فوق مدرن است. ولی این شهر مدرن بستر یک رویداد عجیب و با مایه های سنتی شده است. به طوری که یک تضاد جالب به وجود آورده است.
نقاط ضعف
بازی Ghostwire: Tokyo بازی شسته رفته ایست و ایرادهای زیادی ندارد. شاید بتوان به مورد نه چندان با کیفیت بودن کات سینها اشاره کرد. به نظر میآید برای ساخت کات سین ها هزینه زیادی نشده است. مورد دیگر این که آیتم های کالکتیبل یا قابل جمع آوری بازی در سراسر شهر به شکل اجسامی شناور ظاهر میشوند. به نظر من در طراحی آنها کمی تنبلی شده. صرفا تعدادی آبجکت سه بعدی شناور در هوا! هرچند همین هم با شیدرهای جذابی آراسته شده اند.
سخن پایانی
بازی Ghostwire: Tokyo میتواند ساعت ها شما را سرگرم کند. از بودن در یک شهر روح زده و پر از رمز و راز لذت ببرید.