مقدمه
طراحی مرحله یا لول دیزاین (level design) یکی از بخشهای مهم و جذاب و یک حرفه مستقل بازی سازی است. فعالیتی است که خلاقیت شما را به چالش میکشد و از طرفی بسیار لذتبخش است. چرا که خروجی کار شما به طور مستقیم در معرض دید و تجربه قرار میگیرد. ماهیت طراحی مرحله به گونهای است که همان اندازه که از مباحث نظری بهره میبرد، به تمرین و تجربه نیاز دارد. به همین بهانه در این مقاله به شما ابزاری فوقالعاده برای تمرین طراحی مرحله معرفی میکنیم که در اصل یک بازی هم هست. بازی I Wanna Maker.
تاریخچه بازی I Wanna maker
در سال 2007، Michael “Kayin” O’Reilly یک بازی به نام I Wanna be the guy ساخت که بهدلیل ماهیت خاصش طرفداران زیادی پیدا کرد. طراحی این بازی گاهی به عمد نامتعادل و خارج از استانداردهای معمول بود و درجه سختی بالایی داشت. این بازی حتی قوانین خودش را چالش میکشید.
با گذر زمان طرفداران بازی های زیادی (fangame) بر اساس I wanna be the guy ساختند. به طوری که این تعداد الان به هزاران میرسد. در سال 2023 این روند به یک نقطه اوج جالب رسید. یک fangame دیگر از این بازی ساخته شد. این بازی با الهام گیری از بازی Super Mario maker ساخته شده بود و I Wanna Maker نام داشت. I Wanna Maker در کنار مراحل عادی بازی، یک لول ادیتور یا ابزار ساخت مرحله با امکانات بسیار داشت. حالا کاربران سراسر دنیا میتوانستند به سادگی مراحل خود را بسازند و با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.
معرفی I Wanna maker
I Wanna Maker یک بازی رایگان در سبک پلتفرمر است که در استیم قابل دسترسی است. ویژگی منحصربهفرد این بازی داشتن یک لول ادیتور قوی است که میتوان با استفاده از آن مراحل بسیار متنوعی ساخت. در واقع آنقدر که لول ادیتور بازی مهم است، خود بازی آن قدر مهم نیست!
تا به حال کابران زیادی در این بازی مراحل خود را ساختهاند و به اشتراک گذاشتهاند. در زمان حاضر بیش از 270 هزار مرحله ساخته شده است. جامعه کابران این I Wanna Maker فعال است و همه روزه در حال ساختن مرحله، بازی کردن و بازخورد دادن هستند. I Wanna maker محیط بسیار مناسبی برای کسب تجربه در طراحی مرحله و آزاد کردن خلاقیت خود است.
نقاط قوت امکانات ابزار طراحی مرحله با I Wanna Maker
بازیهای زیادی وجود دارند که دارای لول ادیتور هستند. ولی دلیل انتخاب I Wanna Maker رایگان بودن و کاربری ساده است. برای شروع کار با آن نیازی نیست آموزش طولانی ببینید. بعد از چند دقیقه یاد میگیرید که چطور مرحله بسازید و به اشتراک بگذارید.
I Wanna Maker ابزار و اشیا زیادی برای طراحی مرحله دارد. از بلاکهایی که میتوان برای زمین و سکوها استفاده کرد گرفته تا موانع و عوامل خطر و دشمنها و پاورآپ و جعبه و کارت عبور و غیره . اگرچه این ابزار بیشتر برای ساخت مراحل پلتفرمر مناسب است، ولی میتوان المانهای پازل و معمایی و اکشن و حتی ماجرایی را هم تا حدودی وارد کرد.
هرکدام از ابزار و اشیا I Wanna Maker دارای ویژگیهاییست که با دستکاری آنها میتوان تنوع بیشتری ایجاد کرد. لول ادیتور این بازی دارای یک سیستم رویداد-عمل (event-action) است که قابلیت آن را دوچندان میکند.
این بازی از استیم قابل دریافت است و میتوانید از این لینک دانلود کنید.

جای چه چیزهایی خالی است؟
از امکانات زیاد I Wanna Maker گفتیم ولی باید از کمبودها هم بگوییم. در میان ابزارها جای خالی بعضی چیزها حس میشود. برای مثال تنوع دشمنها (enemy) کم است. فقط انواع گشت زن و تعقیب کننده و یکی دو نوع دیگر موجود است . انواع پرواز کننده یا محافظ و غیره دیده نمیشود. یا لول ادیتور میتوانست سیستم دیالوگ داشته باشد تا بتوان مراحل داستان محور با تصمیمگیری داشت. این موارد برای تبدیل شدن به یک لول ادیتور قویتر لازم است و امیدواریم در نسخه های بعدی این بازی امکانات جدیدی اضافه شود. البته باید دید تصمیم و سمت و سوی سازندگان بازی به کدام جهت است.
آموزش
آموزش I Wanna Maker با تمرین و تجربه انجام میشود. همین که چند نکته ساده را بدانید میتوانید شروع کنید. دیدن نحوه کار دیگران هم میتواند کمک کند. در این بخش لینک مجموعهای از ویدیوها که شامل آموزش و طراحی مرحله عملی است را در اختیارتان میگذاریم (این مجموعه در حال تکمیل و بروزرسانی است). و در پایان ویدیو آموزش ابتدایی I Wanna Maker قرار میگیرد.
لینک مجموعه آموزش I Wanna Maker
اگر به طراحی مرحله علاقه دارید و تا به حال دست به تجربه نزدهاید، پیشنهاد میکنیم با I Wanna Maker خود را بیازمایید.